Kummitus & Arkkiherttua

Ludwig van Beethoven:
Pianotrio D-duuri, op. 70 nro 1 “Aave”
Pianotrio B-duuri, op. 97 “Arkkiherttua”

Jukka Merjanen, viulu
Tuomas Ylinen, sello
Justas Stasevskij, piano

Sankarillisella kaudellaan Beethoven sävelsi kaksi kamarimusiikin merkkiteosta: pianotriot D-duuri op. 70 nro 1 “Aave” ja B-duuri op. 97 “Arkkiherttua.” Pianotrio op. 70 nro 1 on saanut lisänimensä mitä todennäköisimmin Beethovenin oppilaan Carl Czernyn suusta. Teoksen eteerinen toinen osa muistutti Czernyä Shakespearen Hamletin alun kummituskohtauksesta ja tämä mielikuva on jäänyt elämään musiikinhistoriaan.

Pianotrio op. 97 valmistui vuonna 1811 ja se kanta-esitettiin wieniläisessä hotellissa Zum römischen Kaiserissa, Beethovenin itse soittaessa teoksen piano-osuuden. Esitys toistettiin kahden viikon kuluttua ja tämä toisinto jäikin Beethovenin viimeiseksi julkiseksi esiintymiseksi pianistina. Kappaleen esityspaikkakaan tuskin on ainakaan nimensä puolesta sattumaa, sillä teos on omistettu arkkiherttua Rudolphille, jonka isä oli Itävallan keisari Joseph II:n veli Leopold II, joka tunnettiin Unkarin kuninkaana ja Pyhän Rooman Valtakunnan keisarina.

Konsertin esittäjistö on varsinainen unelmajoukkue, sillä viulussa kuullaan Suomen kansallisoopperan konserttimestaria Jukka Merjasta, sellossa Helsingin kaupunginorkesterin soolosellistiä Tuomas Ylistä ja pianossa Wienissä asuvaa virtuoottista kilpailumenestyjä Justas Stasevskija.