Beethovenin klassikoiden kanssa yleisön eteen pitkän tauon jälkeen

Kuten valtaosalla muistakin esiintyvistä taiteilijoista, Kansallisoopperan konserttimestarina toimivalla Jukka Merjasella on takana poikkeuksellisen pitkä keikkatauko. Viimeinen työvuoro oopperassa maaliskuussa oli pahaenteisesti perjantai 13. päivä – sen jälkeen Merjanen ei ole julkisesti esiintymään päässyt.

Paitsi esiintyjä, Merjanen on itsekin festivaalijärjestäjä. Hän on Virolahdella vuodesta 2014 saakka järjestetyn Kaakon Kamarimusiikki -festivaalin taiteellinen johtaja. Virolahdella tämän kesän festivaali jouduttiin perumaan koronarajoitusten vuoksi, vaikka intoa tapahtuman toteuttamiseksi olisi ollut rutkasti. Merjanen toivoo, että paluu arkeen olisi pian mahdollinen.

– Onhan tämä ollut suurta epävarmuuden aikaa taiteilijoille, jotka työkseen esiintyvät livenä suurille ihmisjoukoille, kun suuria kokoontumisia koskevat rajoitukset ovat viimeisiä purettavien listalla.

Lemillä on kuitenkin aika tarttua jälleen viuluun.

– Lemin konsertti on ensimmäinen julkinen esiintymiseni pitkään aikaan. On hienoa päästä sorvin ääreen!

Jukka Merjanen
Jukka Merjanen. Kuva: Jaakko Paarvala

Kummitus & Arkkiherttua -konsertissa kuullaan kaksi Ludwig van Beethovenin ehkä kaikkein merkittävintä kamarimusiikkiteosta, pianotriot D-duuri op. 70 nro 1, “Aave”, ja B-duuri op. 97, “Arkkiherttua.” Tänä vuonna vietetään säveltäjämestarin 250-vuotisjuhlaa. Mikä Merjasen mielestä Beethovenista sitten tekee erityisen?

– Beethovenilla on tietysti massiivinen sinfoninen tuotantonsa sekä kamari- ja pianomusiikkia – laaja kirjo mielettömän laadukasta, katu-uskottavaa musiikkia. Lisäksi hän on säveltäjänä melkeinpä ainutlaatuinen siinä mielessä, että vaikka hän on klassinen säveltäjä, hän ei edusta täysin puritanistista klassismia, vaan liikkuu enemmän klassisen ja romanttisen rajapinnalla. On hyvin vähän muita säveltäjiä, joilla kaksi genreä lomittuvat niin taitavasti ristiin. Siinä on sellainen tulkinnallinen draivi, kiihko, romanttisuus – se on kiehtovaa ja samalla haastavaa tulkitsijalle.

Tuohon haasteeseen Merjasen rinnalla Lemillä vastaavat sellisti Tuomas Ylinen ja pianisti Justas Stasevskij.

– Tuomaksen kanssa meillä on pitkä yhteinen historia. Olemme soittaneet esimerkiksi Brahmsin Kaksoiskonserttoa Suomessa ja ulkoimailla yhteensä ainakin 10 kertaa. Tuomas on ollut vakiovieras myös Kaakon kamarimusiikissa. Hän on soittanut festivaalilla joka kesä alusta asti.

Myös Stasevskij on Merjaselle tuttu muusikko, mutta edessä on silti ensimmäinen yhteinen esiintyminen.

– Tiedän, että Justas on hyvin korkeatasoinen pianisti ja kamarimuusikko. On hienoa päästä soittamaan Beethovenia juhlavuonna hienojen taiteilijoiden kanssa.

– Uskon, että konsertista tulee hyvin nautinnollinen elämys meille soittajille ja sitä kautta varmasti myös yleisölle.

Lemin musiikkijuhlien jälkeen Merjasella ovat edessä Kansallisoopperan uuden kauden harjoitukset ja toivottavasti vähitellen paluu arkeen.

Kummitus & Arkkiherttua Lemin kirkossa perjantaina 31.7. klo 19.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *